Websiteanalyse

OBS! Website- og hjemmesideanalyse er det samme!

 

Når man laver en websiteanalyse, kan man stille sig selv følgende spørgsmål:

 

Hvem? (Afsenderens identitet samt kildekritik)

Hvad? (Emne)

Til hvem? (Målgruppe)

Hvorfor? (Hensigten med websitet)

Hvordan? (Struktur, sprog, design, effekter osv.)

Virkning? (På modtageren, afsenderen og/eller websted)


Fra hvem

  • Hvem er afsenderen? Er der en eller flere afsendere?
  • Er afsenderens identitet skjult eller synlig?
  • Hvad står afsenderen for?
  • Hvad ved afsenderen om emnet? Er der overensstemmelse mellem indhold og opsætning?
  • Kan afsenderen opspores på en søgemaskine eller på biblioteker? Hvilket betydning har det for afsenderen og troværdigheden omkring websitet?

 

Hvad

  • Hvilke emner behandler websitet?
  • Hvad er grunden til at lave og publicerer websitet?
  • Tekstens indflydelse? Hvilken sproglig stil er der tale om, mængde (grafik contra tekst), sammenhæng mellem grafik og tekst, læsbarhed, flere sprog, reklamer osv.

 

Til hvem

  • Hvem er websitets modtagergruppe?
  • Hvilke karakteristika har modtageren? Her kan ses på fx demografi (køn, alder, bopæl, økonomi, samfundsgrupper osv.)

 

Hvorfor

  • Hvilken hensigt har afsenderen med meddelelsen? Er den informerende, argumenterer, debaterende, underholdende?
  • Kan der være skjulte hensigter?
  • Passer afsenderangivelsen sammen med indholdet?
  • Virker det troværdigt?

 

Hvordan

  • Hvilke elementer består websitet af?
  • Hvordan er strukturen? Her kan der ses på opdeling i områder. Hvilke navigationsmuligheder er der tale om: menu, eksterne/interne links, søgemenu? Osv.
  • Hvilke virkemidler benytter websitet? Skrifttyper, farver, billeder, lyd, grafik, animation/film, interaktionsmuligheder.

 

Virkning

  • Hvordan virker websitet på dig? Synes du det er grimt, flot, sejt, og hvorfor?
  • Hvilke sanser arbejder websitet med? Hvilke elementer fanger din opmærksomhed, og hvilken oplevelse skal man få, ved at besøge websitet?
  • Opfylder websitet forventningerne?
  • Er websitet brugervenligt?
  • Hvad kan du konkludere med hensyn til websitets æstetik, etik og aktualitet?

 

 

Husk altid når du analyserer et website, skal du ikke gå modellen slavisk igennem, da det ikke er sikkert websitet indeholder alle de omtalte elementerne.
Udvælg alle de vigtigste, og brug det som udgangspunkt for din analyse.

© Alle rettigheder forbeholdes Analysesiden.dk

Print og kopiering fra dette produkt skal indgå i indberetning til Copydan Tekst & Node. 

Del

Relaterede indlæg